گزارش سی‌و‌چهارمین نشست ادبی داستان‌گو

ساعت اعلام شده برای شروع نشست، دو بعدازظهر روز جمعه هژدهم اردی‌بهشت بود. جمع شدن همه‌گی تا ساعت دو و نیم بعدازظهر طول کشید و درنهایت اولین متن را مسعود رویان که مقاله‌ای با نام Swapt away بود، ساعت سه خواند. مقاله درباره‌ی زن بود. خود مقاله را می‌توانید این‌جا بخوانید: سیب. بیش‌تر شنوده‌گان، این مقاله را نپسندیدند و بنیان آن را بی‌اساس و نااستوار خواندند و درباره‌ی نظریات مطلق‌گرای نویسنده سئوال کردند، البته همه به جز احمد زاهدی. خیلی دلم می‌خواهد مطابق نظرات، به هر متن خوانده شده امتیاز بدهم ولی چون نظر جمع را در این جلسه یادداشت نکرده‌ام، نمی‌توانم این کار رابکنم. 

 

بعد از آن داستان سونات زنانه از علی‌رضا ایران‌مهر خوانده شد که تک‌گویی موسیقیایی بود از سوی مردی عجیب درباره‌ی زنی که تنها زنده‌گی می‌کند (یا این‌جور به‌نظر می‌آید).  بیش‌تر شنوده‌گان داستان آن‌را پسندیدند، برای نویسنده کف زدند و احتمالن از آن لذت بردند. اما به نظر من داستان یک‌بار مصرف آمد و کنش داستانی هم نداشت. خود داستان را می‌توانید این‌جا بخوانید: دیباچه

 

داستان بعدی را خلیل رشنوی خواند. اسم داستان بود شب بلشویکی. هم‌آن‌طور که از اسم‌ش پیداست، داستانی بود درباره‌ی سه نظامی دوره‌ی بلشویک اتحاد شوروی که مامور اعدام زنی هستند و دونفرشان به فکر سوءاستفاد از زن پیش از اعدام می‌افتند. پس از خوانش، برای نویسنده کف زده شد. پوریا فلاح گفت که در ده ساله گذشته داستان کوتاه فارسی (یا ایرانی، یادم نیست) به این ممتازی نخوانده بوده. علی‌رضا ایران‌مهر داستان را فوق‌العاده خواند. اما احمد زاهدی به نویسنده گفت که او چیزی از کمونیسم و حزب بلشویک نمی‌داند. آن‌ها هم‌دیگر را برادر صدا نمی‌کنند و این‌‌که داستان، متنی‌ست سیاسی که نویسنده به‌روشنی در مخالفت با کمونیسم نوشته و وزنه‌ی سیاسی آن به پاره‌ی داستانی‌ش می‌چربد. با بیش‌تر دیدگاه‌های احمد، من، فریاد ناصری و حنیف سلطانی موافق بودیم. من درباره‌ی داستان گفتم که نویسنده ملزم به انتخاب این بستر برای روایت قصه‌‌ی سوءاستفاده‌ی چند حزبی از زنی که می‌خواهند بکشند به واسطه‌ی عقاید و توجیهات حزبی‌شان، نداشت و این‌که داستان قصه‌‌ی تازه‌ای برای روایت نداشت. اما داستان لذت‌بخش و جذاب نوشته شده بود. ایران‌مهر درباره‌ی داستان گفت که جمله‌بندی‌ها در جاهایی بی‌سلیقه نوشته شده. داستان جایی منتشر نشده.

 

داستان بعدی را نگین ، عضو کوچک نشست خواند. اسم داستان بود: دوتا پرنده. داستان درباره‌ی دوتا جوجه بود که در بهشت زنده‌گی می‌کردند. بیش‌تر داستان‌هایی که نگین نوشته در مجله‌ی پوپک منتشر شده. پس از خوانش، برای نویسنده‌ کف زده شد. نگین ده ساله است. 

 

داستان بعدی را احمد زاهدی خواند. نام داستان بود شب آب. داستانی یک صفحه‌ای بود که نویسنده تلاش کرده بود تا با لهجه‌ی جنوبی بنویسد. داستان درباره‌ی ماهی‌گیران جنوبی بود که گرفتار توفان دریا می‌شوند. شنوده‌گان از داستان رضایت داشتند. درباره‌ی لهجه‌ی داستان صحبت شد. این‌که از کار درنیامده و نویسنده هم پذیرفت.

 

داستان بعدی را فیروزه عسگری خواند. اسم داستان بود مه گل. داستانی احساسی بود از رابطه‌ی عاشقانه‌ی یک زن و مرد. فکرمی‌کنم بیش‌تر حاضرین داستان را نپسندیدند و آن را شبیه داستان‌های تجاری دیدند. هم‌این‌طور من. احمد زاهدی گفت که باید یادمان باشد بیش‌تر نوینسده‌گان بزرگ با خواندن رمان‌هایی مثل این داستان با ادبیات داستانی آشنا شدند. علی‌رضا ایران‌مهر هم از قول نویسنده‌ای ایرانی گفت که درباره‌ی این‌دست داستان‌ها گفته این‌ها می‌توانند خواننده‌ی تازه به دنیای ادبیات داستانی وارد کنند. فکر می‌کنم کاوه مظاهری بود که گفت ادبیات داستانی تجاری، حرفه‌ای است و مسیر خودش را دارد.

 

متن داستانی‌ای را حنیف سلطانی خواند که نام‌ش بود یک آنتی اکت برای یک بودن یا داستانی برای اهمیت ویرگول. پیش از خوانش گفت که متن بنا بوده نمایش‌نامه شود، اما داستان شده. داستان، ساختاری اپیزودیک داشت که از یک پی‌رنگ داستانی پیروی می‌کرد و به مسائل اجتماعی روز می‌پرداخت.

 

آخرین داستان را دوباره علی‌رضا ایران‌مهر خواند. اسم داستان بود 176 کیلوگرم. داستانی مطول بود که خوانش آن بیش از یک ساعت طول کشید. اما کشش و جذابیت داستان، شنوده‌گان را تا پایان به هم‌راه خود کشاند. داستانی بود چند لایه درباره‌ی خانواده‌ای در تهران. داستان از پیش از انقلاب شروع می‌شد و تا زمان حال به پایان می‌رسید. داستان را پدر خانواده روایت می‌کرد. مرکز روایت آخرین پسرش بود که روز‌به‌روز چاق‌تر می‌شد. پس از خوانش، برای نویسنده کف زده شد. داستان از دید بیش‌تر حاضرین جذاب، تازه و لذت‌بخش بود. پوریا فلاح سئوال کرد که 176 کیلوگرم به توصیفاتی که از پسر می‌شود، نمی‌خورد. من نتوانستم آدم 176 کیلویی را تصور کنم و سکوت کردم، ولی یکی‌دونفر دیگر با او موافق بودند. داستان تقریبن بی‌نقص بود و امتیاز بالایی را –در ذهن- شنوده‌گان به‌دست آورد. به‌نظر من هم یکی از بهترین داستان‌هایی بود که تا به حال در جلسات خوانده شده بود.
 

در نهایت جلسه ساعت نه شب با پذیرایی به پایان رسید.

حاضرین در نشست:
احمد زاهدی
علی‌رضا ایران‌مهر
خلیل رشنوی
پوریا فلاح
فریاد ناصری
کاوه مظاهری
حنیف سلطانی

آزده کامیار
نازلی شعرباف
سمیرا مردای
مسعود رویان
فیروزه عسگری
لادن ف
نگین


و
ما: مانیا صبوری، خسرو نخعی.

نظرات 6 + ارسال نظر
احمد زاهدی یکشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 05:08 ب.ظ

ممنون از این گزارش موجز و مفید
دست شما درد نکند و پایدار مانید

شما هم وبسایت منو ببین یکشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 09:19 ب.ظ

سلام دوست عزیز
وبلاگ جالبی دارین مخصوصا قالبی که انتخاب کردی با موضوع جور در میاد
ما هم 2 سایت و یک وبلاگ داریم دوست داشتی یه سری بزن
حتما این 3 تا یکیش به کار شما میاد
3 تا رو ببین بعد نظرتو بگو

فروشگاه محصولات گرافیکی آموزشی (ارزان)
3dmax,maya,photoshop........
www.1000ax.com

وبلاگ آپدیت آنتی ویروس نود و کاسپر و .... به صورت روزانه
www.nod32us.mihanblog.com
(تبادل لینک هم با وبلاگ میکنم)

در این سایت می توانید شغل خود یا کالای خود را به دیگران معرفی کنید
www.niazeshoma.com

ارسال اس ام اس رایگان به 3000 نفر یکشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 11:25 ب.ظ

سلام دوست عزیز . با عضویت در این گروه میتونی 3000 اس ام اس رایگان از اینترنت به موبایل دوستات بفرستی.

اینم ایدی من کاری داشتی در خدمتم . sahar_tala59

اینم آدرس گروه :

http://www.tejaratshop.com/modules.php?name=News&file=article&sid=338

فروش نرم افزار ارسال نظرات به صورت دوشنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 12:56 ق.ظ

درود بر شما وبمستر پارسی زبان عزیز ....

بدون شک در چند ماه اخیر با سیل شیوه جدید تبلیغات اینترنتی در بخش نظرات وبلاگهای پارسی زبان مواجه شده اید . این روش نوین توسط نرم افزار خاص ارسال کامنت (نظرات) انجام می پذیرد.

این نرم افزار بر خلاف سایر نرم افزارهای مشابه همکاران عزیز ما ، دارای مزایایی هست که طبق لیست زیر بیان می شود :
الف – سرعت بالا و بدون هیچ افت سرعتی در خطوط شما
ب – بدون نیاز به وارد کردن کد امنیتی { تمام نرم افزارهای مشابه برای وارد کردن نظر نیاز به وارد کردن کد امنیتی دارند ، در حالی که نرم افزار ما به صورت کاملا اتوماتیک این کار را انجام میدهد ، و فارغ از هر گونه دخالت شما در امر ارسال نظرات هست }
ج – امکان استخراج لیست وبلاگهای تازه به روز شده
د – امکان استخراج وبلاگهای بلاگفا بر اساس موضع بندی های خود پرتال اصلی
ه – پشیبانی کامل و بی نقص ما در 24 ساعت شبانه روز و رفع نقایص احتمالی نرم افزار در آینده
و - و از همه مهمتر پشتیبانی از سرویس های وبلاگ دهی زیر :

بلاگفا – پرشین بلاگ – میهن بلاگ – بلاگ اسکای

نکته مهم : این نرم افزار طوری نوشته شده است که شما خریدار محترم نیز توانایی فروش آنرا به هر چند نفر که بخواید دارید . پس نرم افزاری انحصاری نیست و خریدار آن مالک بی چون و چرای آن محسوب خواهد شد .


1 – لینک آموزش تهیه لیست توسط نرم افزار :

http://server6.theimagehosting.com/image.php?img=Sendblog1.swf&album=0&fullsize=1

2 – لینک آموزش ارسال نظرات به صورت انبوه :

http://server6.theimagehosting.com/image.php?img=Sendblog.swf&album=0&fullsize=1

تنها قیمت این نرم افزار کارت شارژ همراه اول به مبلغ 10.000 تومان می باشد . که روال دریافت آن هم اینطوری هست که شما با ارسال شماره سریال کارت شارژ به همین قیمت به آدرس ایمیل ما { spamer.blog@gmail.com } بلافاصله نرم افزار را دریافت خواهید نمود . در کمتر از 3 ساعت .
نکته : این پیغام نیز به صورت اتوماتیک وار توسط خود این نرم افزار برای صدها وبلاگ پارسی زبان ارسال گردیده است . که همانا نشان از کارایی و قدرت این نرم افزار می باشد .

صفا جمعه 1 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 05:10 ب.ظ http://playdomino.blogfa.com/

به نظر نشست خوبی بوده :)
کاش می شد متن همه ی داستان ها رو اینجا بزاری

خزان دوشنبه 20 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 05:19 ب.ظ

قلم خلیل خاص وتکرارنشدنی است
ازانچه ک اقای بقایی میپندارن جدا بدور است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد